23:32

1403/02/29

نمی توان کشور را لنگ حمایت از تولید داخلی واگن مترو گذاشت

نمی توان شهروندان را مجبور به تحمل آلودگی هوا و ترافیک کرد تا واگن های تولید داخل برسد.

برخی کارشناسان حمل و نقل شهری معتقدند نباید به بهانه حمایت از داخل، کشور را لنگ واگن مترو گذاشت تا مردم در ترافیک مانده و با آلودگی هوا دست و پنجه نرم کنند.

به گزارش پایگاه خبری ایران ناوگان به نقل از تین نیوز، این کارشناسان می گویند در حال حاضر به دلیل ضعف شبکه حمل و نقل عمومی و سرفاصله های زیاد حرکت قطارها در مناطقی که از مترو بهره مند هستند و کمبود ناوگان مترو، حداقل 100 رام قطار مترو برای کل کشور نیاز بوده و این نیازها با افتتاح ایستگاه های جدید رو به افزایش نیز است.

به گفته این کارشناسان نمی توان شهروندان را مجبور به تحمل آلودگی هوا و ترافیک کرد تا واگن های تولید داخل برسد، ضمن این که با توجه روند رو به توسعه شبکه مترو در شهرهای مختلف کشور، واردات واگن نمی تواند مانعی برای حمایت از تولید داخل باشد چرا که تولیدات داخلی به محض تکمیل می توانند در خطوط در حال توسعه مترو مورد استفاده قرار گیرند.

به اعتقاد کارشناسان، همچنین نباید از نظر دور داشت که از تولیدات داخلی واگن های مترو می توان در بازارهای صادراتی گسترده  منطقه بهره برد. 

قابل ذکر است علیرضا زاکانی شهردار تهران روز چهارشنبه 29 فروردین در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران، گفته بود: واگن های مترو در سال جاری از چین وارد کشور شود.

به گفته وی برای واردات ۱۰۷۱ دستگاه طی دو قرارداد زحمت های اولیه کشیده شده بود، اما اختلاف نظرهایی برای واردات از چین به وجود آمد و اعتراض رئیس شورای شهر هم به رعایت نشدن زمان ۱۰ روزه تعیین شده در قرارداد بود که اختلاف نظرها رفع شده و واگن ها در سال جاری وارد کشور می شود.

قابل ذکر است اشاره زاکانی به اعتراض مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران به این موضوع مربوط به آن بخش از اظهارات مهدی چمران است که گفته بود: مایه تأسف است که ماه ها از انعقاد قراردادها گذشته اما در داخل کشور موانع زیادی وجود دارد و موضوع هنوز به نتیجه نرسیده است.

وی خاطرنشان کرده بود: تا امروز تایید فنی بر عهده مترو بوده؛ لذا امیدواریم وزیر کشور قاطعانه تصمیم بگیرد و جلوی این توقف گرفته شود.

به دنبال این اظهار نظر مهدی چمران،  روابط عمومی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور نیز جوابیه ای به اظهارات وی ارایه و تاکید کرد: انقلاب مترویی کشور با زمینه سازی و عقد قرارداد و اجرایی ساختن طرح ۲۰۰۰ دستگاه واگن به ناوگان مترویی کشور، در این دولت و توسط وزارت کشور ( ایمرو) محقق شده که انجام چنین قرارداد بزرگی طبیعتا پیچیدگی های فنی و مالی خاص خود و در عین حال زمانبر بودن فرآیند را به همراه دارد که بحمدالله بدون مشکل در حال انجام است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *