07:25

1403/05/06

4000 دستگاه تریلی نو آزاد شده از گمرک به کدام رانندگان کامیون تعلق می گیرد؟

بر اساس اعلام رئیس کل گمرک 4000 دستگاه تریلی نو تا 2 هفته دیگر از گمرک ترخیص می شوند اما رانندگان کامیون، خصوصا مالکان کامیون های فرسوده، نصیبی از این خان خواهند برد؟

بر اساس اعلام رئیس کل گمرک 4000 دستگاه تریلی نو تا 2 هفته دیگر از گمرک ترخیص می شوند اما رانندگان کامیون ، خصوصا مالکان کامیون های فرسوده، نصیبی از این خان خواهند برد؟

به گزارش پایگاه خبری ایران ناوگان به نقل از تین نیوز، نوسازی ناوگان کامیون کشور قول و وعده ای است که طی یک دهه گذشته بارها و بارها از سوی مسئولان تکرار شده اما هر سال شاهد افزایش سن ناوگان جاده ای کشور هستیم.

در تمام این سال ها کامیون ها و تریلی در تعداد قابل توجه نیز به کشور وارد شده اما نوسازی خاصی در ناوگان صورت نگرفته چرا که کامیون های فرسوده کماکان به فعالیت خود ادامه می دهند.

در واقع نبود تسهیلات و وام های لازم و کارآمد برای تبدیل کامیون فرسوده به کامیون و کشنده نو، پاشنه آشیل نوسازی ناوگان جاده ای است.

به تازه گی نیز اعلام شده است که 4 هزار دستگاه تریلی نو که به دلیل مشکلات بروکراسی اداری در گمرکات مانده اند به زودی ترخیص می شوند اما سوال اینجاست که آیا با آزادشدن 4000 دستگاه تریلی نو و ورود آنها به ناوگان جاده ای، نوسازی هم انجام می شود و کامیون فرسوده ای اسقاط می شود؟

پاسخ این سوال را می توان در ماه های آینده رصد کرد اما از همین الان هم قابل پیش بینی است که اتفاق خاصی در حوزه نوسازی ناوگان انجام نخواهد شد و جاده ها همچنان جولانگاه کامیون ها و تریلی های فرسوده خواهند بود.

نوسازی کامیون های فرسوده در گرو وام ارزان قیمت است
در واقع تا زمانی که علاوه بر تسهیل واردات یا رفع موانع گمرکی، قوانین در جهت نوسازی واقعی ناوگان تغییر نکند و تسهیلات و وام های ارزان قیمت لازم به رانندگان کامیون تعلق نگیرد هر تعداد کامیون وارد کشور شود و یا از گمرکات ترخیص شود، رانندگان کامیونهای فرسود نصیبی از آنها نخواهند برد و از سوی دیگر، ناوگان جاده ای هم نوسازی نمی شود.

شایان ذکر است بر اساس اعلام رضوانی فر رئیس کل گمرک، وزارت صمت، سازمان توسعه تجارت ، بانک مرکزی ، سازمان استاندارد و سازمان محیط زیست کار صدور مجوزها و تامین ارز لازم برای ترخیص این 4000 دستگاه تریلی را انجام می دهند تا ترخیص این تعداد تریلی به سرعت انجام شود. ضمنا دادستان کشور نیز برای ترخیص این تریلی ها ضرب الاجل 2 هفته ای تعیین کرده است.

رئیس کل گمرک این را هم گفته است که از این به بعد مجوزی برای ورود هر نوع کشنده بدون ثبت سفارش به مرزهای کشور داده نخواهد شد و تجار و شرکت‌های بازرگانی باید این محدودیت را مد نظر قرار دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *